Setiap hari berniaga di kaki lima adalah hari yang ceria


Perniagaan Tasly
Menjaja di tepi kaki lima



Setiap hari adalah hari yang ceria.


Awal berniaga #Tasly ini kerja saya. Sedang saya menjaja di tepi kaki lima dan bawah khemah tengah panas terik, ada seorang mak cik singgah,

"Kesian ko nak, berjual tengah panas macam ni. Tak ada kerja lain ke nak?. "

Saya senyum dan menjawab, "Cari makan anak-anak cik. Marilah makcik periksa kesihatan, rm10 jer mak cik"

Mak cik tu pun singgah dengan gembira.


Peniaga tepi jalan 

Bila jadi peniaga tepi jalan memang banyak dugaan nya, tapi saya pesan dengan rakan niaga yang nak turut serta untuk sabar dan istiqamah. Saya ingat pesan arwah mak, "Berniaga ni mardiah kena banyak sabah, kadang untung, kadang rugi. Tapi kalau tak dapat duit kita dapat pahala sedekah kat orang."

Jadi setiap hari dari lepas subuh saya dah siap-siap sampailah jam 12 malam baru kemas barang balik, penat satu badan. Sampai rumah terus tidur, esok sambung nak berniaga lagi.


Beberapa nasihat untuk mereka yang nak berniaga kali lima :-


1. Buat je, "Orang yang tahu dengan orang yang tak tahu bezanya sikit je. Yang paling penting buat je".

2. Jangan terlalu berharap besar, nanti kecewa besar.

3. Jangan takut, rezeki masing-masing.

4. Keyakinan diri dan kesabaran menguji ketabahan.

5. Jangan harapkan simpati orang lain, apa yang nak dimalukan kita berusaha menjual.

6. Berniaga kaki lima, mengajar sebenar anda menjadi peniaga sejati. Jatuh bangun dalam bisnes mesti teruskan dalam berbisnes.

7. Asas utama berniaga adalah menjual.



Rezeki dari Allah, mohon dari Allah.

.
.
#usahawansangpencerita51
#rodarodakehidupan
#rezekiberniagamlm