Kenapa usahawan perlu kuasai Public Speaking

Jika Anda seorang pemilik bisnes, public speaking akan menjadi alat yang mampu menaikkan penjualan atau sales.
Kuasai Public Speaking


"Ana resah, mati akal bila MC meminta naik ke pentas berkongsi kisah kejayaannya. Selama ini ana berkongsi tapi hanya dengan team sendiri, tapi malam tu ana diminta berkongsi depan 1000 audiens, maknanya ada 2000 mata yang akan memandang ana di atas pentas. Suara ana terdengar parau, tangan ana berpeluh, kaki ana bergetar dan ana ingin segera melarikan diri dari situasi itu. Walaupun ana seorang usahawan hebat dengan sales mencecah ratusan ribu namun malam tu ana terasa dirinya kecil dan tidak bermakna."

Kisah ana pernah terjadi kepada saya. Istilah ketakutan pentas yang menghantui setiap kali diminta naik untuk berkongsi. 

Namun proses ini boleh diatasi jika kita faham kenapa kemahiran ini sangat penting dikuasai. bagaimana kita akan memulai?. 


3 Tujuan Menguasai Kemahiran Public Speaking
Kuasai ketakutan pentas

Belajar public speaking, membantu Anda mengenali “1000” cara untuk mengatasi kegugupan Anda.


Baru-baru ini saya berpeluang menghadiri kursus Public Speaking selama 5 hari. Ia dikendali oleh guru Public Speaking Nusaranta, Dato Roslan Ab Hamid.


Kuasai ketakutan pentas
Dato Roslan Ab Hamid

3 Tujuan Menguasai Kemahiran Public Speaking.


1. Meningkatkan Percaya Diri

Public speaking dapat meningkatkan percaya diri kita dan membantu menakluk kegugupan dan tidak terlihat gemetar dihadapan audiens. Jika kita terdengar gugup ketika berbicara, maka kita tidak boleh menguasai diri.


2. Membuat Anda Tidak Hilang Idea

Suatu perkara yang paling meresahkan ketika diatas pentas adalah kehabisan idea atau poin-poin yang harus disampaikan. 

Ini boleh diatasi melalui pembacaan dan latihan. Ia sangat penting kerana seorang public speaker akan terus berbicara dan tidak akan kehabisan idea. Belajar public speaking, membantu Anda mengenali dan mengatasii hal-hal yang membuat Anda tidak tenang ketika berdiri.


3. Berbakat Menjadi Penjual

Jika Anda seorang pemilik bisnes, public speaking akan menjadi alat yang mampu menaikkan penjualan atau sales. Anda dapat mengaplikasikan public speaking dengan memberi penerangan produk Anda sehingga mengundang perhatian siapa saja yang mendengarnya.


Kursus public speaking
Membina networking


Untuk berbicara dengan penuh percaya diri dan tenang di depan sekelompok orang, berapapun jumlah mereka. Kata kunci ketika berdiri atas pentas adalah kuasai rasa tenang dan nyaman. Percaya diri lahir dari pemahaman yang baik tentang potensi dan penghargaan diri kita, dan tentunya dari pengalaman kita berbicara. Semakin sering kita melakukan aktiviti public speaking, semakin meningkat kepercayaan diri kita. Belajar public speaking yang sesungguhnya adalah benar-benar menerjunkan diri menjadi seorang yang dikagumi.